Camilla Hansén: Vem Àr det som kör, egentligen?

Debattartikel i Altinget, den 7 maj

Avsaknaden av digitaliseringsstrategi ökar den digitala klyftan i Sverige

Vem Ă€r det som kör, egentligen? Avsaknaden av en nationell digitaliseringsstrategi riskerar att öka den digitala klyftan i Sverige. Det skriver Camilla HansĂ©n (MP), riksdagsledamot frĂ„n Örebro lĂ€n och utbildningspolitisk talesperson. 

I stÀllet för strategisk styrning fokuserar regeringen pÄ popcornpolitik med utspel om generella skÀrmförbud i skolan, nedstÀngningar av sociala medier liknande Kina och bjuder med mÀrkligt mediautspel in sociala medier-jÀttarna till utbildningsutskottet.

Sveriges förskolor och skolor behöver inte symbolpolitik om skÀrmar och detaljstyrning om val av lÀromedel i klassrummen. De behöver kunskap om digitalisering sÄ att de kan hantera risker och möjligheter. Det behöver Àven skolhuvudmÀnnen som utöver ansvaret för utbildningens innehÄll ocksÄ har ansvar för informationssÀkerhet och krishantering.

Regeringen har tappat styrningen av förskolans och skolans digitalisering.

Den snabba digitala omvandlingen i samhÀllet Àr bÄde en utmaning och en möjlighet. FörÀndringarna gÄr mycket fort, AI har bara de senaste fÄ Ären utvecklats otroligt snabbt och blivit en pÄtaglig del av mÄnga mÀnniskors vardag. Det pÄverkar oundvikligen alla samhÀllssektorer. Vi behöver agera bÄde snabbt och eftertÀnksamt.

Detta innebÀr att det saknas en riktning frÄn regeringen för hur skolvÀsendet ska utveckla digital kompetens, likvÀrdig tillgÄng och anvÀndning av digitala verktyg, infrastruktur, samt teknisk och pedagogisk support för medarbetare, lÀrare eller elever. Det innebÀr ocksÄ att det saknas strategi frÄn regeringen för forskning och uppföljning kring digitaliseringens möjligheter och risker som kan ge kunskap om pÄverkan pÄ undervisning, lÀrande, verksamhetsstöd och sÀkerhet.

Det Sverige behöver Àr en bred strategi för skolans digitalisering som bÄde fokuserar pÄ barnen och elevernas lÀrande i klassrummet tillsammans med sina lÀrare, och pÄ hur skolans digitala infrastruktur  Àr sÀker och stabil i alla lÀgen, Àven i en akut kris. Just nu finns ingen plan frÄn regeringen, och dÀrför frÄgar jag skolministern: nÀr kommer regeringen att besluta om en nationell strategi för skolvÀsendets digitalisering?

LÀs hela debattartikeln i Altinget hÀr, lÀnk [öppen för alla]: https://www.altinget.se/utbildning/artikel/vem-ar-det-som-styr-lotta-edholm

 

Relaterade nyheter

VĂ€stmanland, 19 maj 2024

Hur mÄr den gröna rörelsen i Europa?

Örebro lĂ€n, 14 maj 2024

Camilla Hansén (MP) stÀller frÄga om rÀtt till fritidstolkning för teckensprÄkiga

Örebro lĂ€n, 13 maj 2024

NA Debatt: Valet Ă€r ditt – var en röst för klimatet, demokratin och naturen!

Kunde inte hitta nÄgra poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

LĂ€s alla nyheter